söndag 29 augusti 2010

Feta- och spenatomelett

Nu var det länge sedan jag skrev, trots att jag gjort så många smarriga recept. Men tiden har inte räckt till helt enkelt...

Här kommer ett tips på en väldigt god omelett!

4-6 port

400 g fryst, hackad spenat
1 stor gul lök
1 msk olivolja
150 g fetaost (10% fett)
10 ägg
2 dl lättmjölk
1 msk balsamvinäger
1/2 tsk salt
2 krm vitpeppar
1 krm cayennepeppar

Tina spenaten i kylskåp över natten eller några timmar i rumstemperatur. Sätt ugnen på 200 grader. Hacka löken, blanda med olivolja i en stor pajform och ställ in i ugnen. Skär fetaosten i små kuber. Vispa sönder äggen tillsammans med mjölken. Blanda i fetaost, spenat, basilika, vinäger och kryddor. Ta ut löken från ugnen och häll i äggsmeten. Grädda i nedre delen av ugnen till omeletten är fast. Efter ca 20 min brukar jag skära skåror genom omeletten så att den rinnande äggsmeten i mitten kommer utåt kanterna. Då blir det jämnare gräddat.

Låt det väl smaka!

Obs! Tänk på att rätten knappt innehåller några kolhydrater så den är inte lämplig att äta om du ska kolhydratladda under en intensiv träningsperiod. Komplettera gärna med en ordentlig råkostsallad eller smaskig frukt till efterrätt.

1 kommentar:

  1. Jättegod! Min favoritlunch! Äter den med ett gott bröd.

    SvaraRadera