måndag 25 januari 2010

Nyttig pajdeg med tips på nyttig paj

Standardreceptet för pajdeg till en vanlig matpaj är en riktig fettbomb kombinerat med massvis av snabba kolhydrater i form av vitt mjöl. Dessutom fylls pajen till bredden av ost. Totalt onödiga kalorier när du försöker hålla vikten! (Men ack så goda...) Här kommer ett tips på en nyttigare variant av pajdeg jag provat mig fram till och tycker är helt ok som alternativ.

Ingredienser:

1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl vetemjöl
1 ägg
1 msk olja
0,5-1 dl kesella max 1 % fett
1 krm salt

Blanda alla ingredienser utom kesella i en matberedare (alternativt med händerna i en skål). Tillsätt 0,5 dl av kesellan och fortsätt mixa i matberedaren till en sammanhållande deg. Om degen bara smular sig, tillsätt ytterligare lite kesella till den hänger ihop. Tryck ut degen i en pajform och grädda mitt i ugnen 150 grader 15 min innan pajfyllningen läggs i.

Tips till en nyttigare paj i övrigt är att göra en äggstanning på 4 ägg med 3 dl lättmjölk och byta ut den vanliga hårdosten mot 500 g keso. Men fyll den först med dina favoritgrönsaker och eventuellt bitar av lax. Min favorit är purjolök, broccoli, lax, vitlök, citron och rikligt med frystorkad basilika. Glöm inte att salta och peppra. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader till äggstanningen stelnat. Den kan däremot vara lite vattnig när den tas ut, vilket är ok så länge vätskan är klar. Vattnet avdunstar när pajen fått stå till sig lite efter gräddningen.

Till pajen är det supergott att servera en stor grönsallad med tomat samt en kall sås gjord på kesella (1% fett), citron, lite senap, salt, olivolja och eventuellt lite vitlök.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Sagt på Twitter idag av @saltakvarn

    Intressant att prata mat, smak och miljö med Peter Eriksson MP idag. Körde min käpphäst om behovet av fri ekologisk forskning. Fri från SLU!
    http://twitter.com/saltakvarn

    SvaraRadera