onsdag 20 oktober 2010

Sötpotatis- och linssoppa

Jag har blivit riktigt svag för sötpotatis, men blev ändå överraskad av hur otroligt god denna så enkla och nyttiga soppa blev. Mmmmmm! Efter att ha gjort en supergod middag med ugnsrostad och rosmarinkryddad sötpotatis, dijonkesella och makrillfiléer tänkte jag att dessa smaker (sötpotatis, rosmarin och dijonsenap) skulle passa lika bra i en soppa. Och det gjorde de =)

4 port

Sötpotatis, 1 kg
Röda linser, 2 dl
Gul lök, 2 st
Raps- eller olivolja, kallpressad, 1/2 dl
Äppelcidervinäger, 2 msk
Rosmarin, ca 1/2 msk
Salt
Vitpeppar
Cayennepeppar

DIJONKESELLA
Lättkesella, 250 g (en burk)
Lättyoghurt, (1/2-1 dl, beroende på vilken tjocklek som önskas)
Dijonsenap, 1 tsk
Raps- eller olivolja, kallpressad, 1 tsk
Vinäger eller citron, 1/2-1 tsk
Salt 1-2 krm
Svartpeppar, gärna finmalen, 1/2 krm

Skala sötpotatisen och skär den i knappt sockerbitsstora kuber. Hacka löken och skölj linserna. Täck ingredienserna med kokande vatten i en kastrull, tillsätt rosmarin och koka i 15 min. Blanda under tiden ingredienserna till dijonkesellan. Ta av kastrullen från värmen och mixa soppan till den får en slät konsistens. Tillsätt mer vatten till du får önskad tjocklek och häll i oljan. Smaka av med vinäger, salt, vitpeppar och cayennepeppar. Servera med en klick dijonkesella och, om du vill lyxa till det, en färsk kvist rosmarin.

Jag har inte testat än, men jag gissar att soppan skulle bli jättegod att variera genom att tillsätta 1/2-1 burk kokosmjölk och några vitlöksklyftor. Eller att byta ut rosmarin mot 1/2-1 pkt saffran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar