måndag 4 januari 2010

Kesellamajonnäs

Här kommer ett recept på ett smalt och hälsosamt alternativt till majonnäs som du kan frossa i med gott samvete! Det är en helt underbar räddning för oss som tycker om saftiga smörgåsar och krämiga såser. Det passar utmärkt till ditt fullkornsbröd med ägg, räkor eller tonfisk likväl som till hamburgaren. Blanda i en pressad vitlöksklyfta och vips får du en smal aioli. Varför inte blanda i ett halvt paket saffran dessutom så piffar du upp vilken fisksoppa som helst! Likaså kan du använda kesellamajonnäsen som bas i salladsdressingar till sallader som cole slaw och waldorfsallad eller i matigare sallader med potatis, pasta eller rödbetor. Den passar även perfekt som bas till kalla ört- eller citronsåser bredvid fisk eller en vegetarisk biff. Eller som bas till tzatziki eller en smarrig dipp till fredagsmysiga grönsaksstavar. Hur bra som helst som ni märker, en absolut favorit!


Här kommer receptet:

1 burk kesella, 1% fett (250 g)
1 msk citronjuice
1 tsk kallpressad olivolja
1 tsk senap
1 krm salt

Blanda alla ingredienser och låt "majonnäsen" gärna stå 15 min innan servering så att smakerna hinner smälta in i varandra. Dessa proportioner mellan ingredienserna gillar jag, men om du tycker det smakar för mycket eller för lite av något är det bara att justera till du tycker det smakar perfekt. Om du vill ha en lite lösare sås/dressing kan du justera konsistensen med naturell lättyoghurt. Men då kan du behöva öka på de övriga ingredienserna något.

Byt ut, byt ut, byt ut!
...alla feta röror med majonnäs, crème fraiche och gräddfil till denna smala variant så tjänar du många kalorier. Kesella innehåller även en hel del protein, vilket är det näringsämne som mättar bäst per kalori. Det gillar vi som inte vill att vikten ska skena iväg!

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. okey, nu försöker jag för tredje gången. Som jag skrivit i de tidigare inläggen: GRATTIS GRATTIS till din blogg. Den är otroligt efterlängtad, jag ska bli en trogen anhängare. Nu väntar jag bara på salladsrecepten!! Å självklart även på "dagens outfit" som jag har hört ska vara poppis;+)/SI

    SvaraRadera