söndag 3 januari 2010

Tonfiskburgare

Jag och min pojkvän samt min bror och hans flickvän har startat en mycket trevlig tradition då vi äter söndagshamburgare hos varandra. Som fisk-vegetarian och hälsofreak (;-p) så äter jag förstås inte de traditionella, vanligtvis ganska onyttiga, burgarna utan det blir oftast en vegetarisk variant på fullkornsbröd. Idag så testade jag att göra en egen burgare på tonfisk som blev så smaskig att jag bara var tvungen att skriva om den!



Tonfiskburgare

En nyttig burgare med mindre fett än vanlig nötfärs och som passar utmärkt för fisk-vegetarianer och den som tänker på vikten, eller den som bara vill äta nyttigt.


Ca 6 burgare - 3 port

Två små burkar tonfisk i vatten à 140 g avrunnen vikt (Det bästa är om tonfisken är i småbitar)
3 ägg
3 dl havregryn
1/2 gul lök, grovt riven
1 msk äppelcidervinäger
Salt
Vitpeppar
Rikligt med spiskummin och torkad koriander
Olivolja till stekning (helst raffinerad, vilken tål stekning bättre än kallpressad)

Häll av vattnet från tonfisken ordentligt. Blanda alla ingredienser till en kladdig smet som får svälla 15 min. Stek en provklick (platta ut den till 1 cm tjocklek) i olivolja för att smaka så det smakar lagom med salt och kryddor och har bra konsistens. Justera med kryddor och eventuellt havregryn eller vatten om du inte är nöjd. När nöjd, klicka ut tre klickar smet i en varm stekpanna och platta ut dem till ca 1 cm tjocklek. Stek dem gyllenbruna på båda sidorna i olivoljan. Gör likadant med resten av smeten. Servera var burgare på en skiva lätt rostat fullkornsbröd med senap, ketchup, lökringar, smörgåsgurka, tomat och salladsblad.
Mums!!


Saknar du burgardressing kan du komplettera med en "majonnäs" gjord på kesella (1 % fett), senap, citron/vinäger, lite olivolja och salt. Jag kommer att lägga ut ett recept på bloggen framöver.

2 kommentarer:

  1. WOW vilka burgare, har aldrig smakat något liknande, BRAVO!!!!!

    SvaraRadera
  2. grymma burgare, släng dig i väggen mcdonalds :)

    SvaraRadera